De Kuiper – huisstijl + reclame uitingen + website
Hulpvraag Wij, De Kuiper, zijn een specialist in het bouwen van frituur bakwanden voor o.a. cafetaria’s, restaurants en andere eetgelegenheden. De markt waarin we ons bevinden is behoorlijk conservatief. Daarom willen we een actieve houding aannemen om ons te onderscheiden van de concurrentie.
De voorbereiding Richard Timman (Thexton Armstrong) heeft gezamenlijk met het team van De Kuiper de identiteit van de organisatie vastgesteld. De kernbegrippen die hieruit kwamen waren menselijk, conservatief, servicegericht en erg betrouwbaar. Bovendien bleek dat een groot deel van alle bestaande klanten zeer tevreden waren met de kwaliteit van hun bakwand. Op basis hiervan is de pay-off “Frituren zonder zorgen” geïntroduceerd. Ook het concept om zoveel mogelijk de klanten aan het woord te laten komt hieruit voort.
De creatieve invulling
De invulling Een grid vormt de basis voor de hele visuele communicatie. Daarnaast wordt het logo altijd gebruikt in combinatie met de pay-off. Op die manier ontstaat er branding die de nadruk legt op betrouwbaarheid en servicegerichtheid. In de huisstijl zit ook een textuur van aluminium verweven. Dit versterkt de link tussen de communicatie uitingen en de bakwanden. Zeker omdat dit met zilver gedrukt wordt. De huisstijl bestaat uit een briefpapier (met Word-template), Powerpoint template, een schermbeveiliging, tekenblok, visitekaartjes en offertemappen.
In het marketing materiaal hebben we zoveel mogelijk de klanten aan het woord gelaten. Daarvoor is een tour gemaakt door Nederland en België. De tevreden klanten zijn in samenwerking met Rutger Lamers Fotografie op de gevoelige plaat vastgelegd. Alle cafetariahouders stonden in hun keuken, achter hun trots, de bakwand. Tijdens de fotoshoots vroeg Richard naar hun beweegredenen om voor een De Kuiper te kiezen. Dit leverde iedere keer een volledig en tevreden beeld op. Het verzamelde materiaal is vervolgens gebruikt op de nieuwe serie flyers, banners en online- / offline- advertenties.
Het doel van de nieuwe website is om koopvoorkeur op te wekken. Daarom staat ook hier de tevreden klant centraal. De klantervaringen nemen een prominente plek in op de homepage. Daarnaast zijn ze goed terug te vinden op de productpagina’s.
Op deze manier ontstaat er een actieve outside-in houding. Daarin staan de wensen van de klant centraal. Deze aanpak is uniek in de wereld van bakwanden en helpt De Kuiper onderscheiden.